Barcelona
En aquest espai compartirem i vivenciarem eines que ens permetin treballar els diferents moments de la intervenció quan detectem l’assetjament en un entorn escolar.
Formador/a:
Anna Serra, educadora social, porta més de vint anys acompanyant infants, adolescents, dones i persones migrades en contextos de vulnerabilitat i violència. Formada en comunicació no violenta, pedagogia sistèmica, traumateràpia, neurociència aplicada a l’educació i les pràctiques restauratives.
OBJECTIUS
1. Comprendre el bullying des d’una perspectiva sistèmica, reconeixent com les dinàmiques vinculars i els rols influeixen en l’aparició i manteniment de l’assetjament.
2. Brindar eines pràctiques per a la detecció precoç de l’assetjament escolar, identificant senyals i comportaments que puguin indicar situacions de bullying.
3. Fomentar estratègies d’intervenció efectives i respectuoses, promovent un abordatge que consideri les relacions i contextos en els quals es desenvolupa l’assetjament. Abordatge dels diferents rols en l’àmbit sistèmic, i la comprensió de les necessitats que es vinculen a cada rol.
4. Promoure la reparació i la recuperació de tots els rols implicats en el procés , entenent la importància de la restauració de la convivència de grup i centre.
5. Enfortir la capacitat del professorat per a crear un clima escolar inclusiu, segur i respectuós, mitjançant pràctiques pedagògiques que previnguin i detecti l’aparició del bullying des d’una mirada sistèmica.
CONTINGUTS
1. Introducció i contextualització
- Descripció i contextualització de l’assetjament escolar i com treballem des d’una mirada sistèmica.
- Rols que intervenen i moviments que sorgeixen entre ells.
- Com el context ens condiciona al treballar en els diferents rols.
2. Prevenció i Detecció
- Violència i normalització d’aquesta.
- Malestar i gestió emocional.
- Eines per a la prevenció: Benestar emocional, clima d’aula i resolució de conflictes.
- Eines per a la detecció: sociograma i jocs.
- Senyals i comportaments que poden indicar situacions de malestar, una mirada profunda del dolor emocional.
- Escolta activa i observació conscient de vincles i relacions.
- El rol de l’adult que acompanya al grup. Ordre i jerarquies.
3. Intervenció quan detectem.
- Principis d’intervenció a través dels ordres de l’amor.
- Els diferents rols i com acompanyar-los. L’escolta i respecte pel procés.
- Protocols i com treballar-los de forma sistèmica.
- Implicació de les famílies.
- Rol del docent i posicionament dins del procés d’acompanyament, estratègies de gestió. Escolta empàtica, amor i límits.
4. Processos restauratius i reparació de la convivència
- Restauració de l’equilibri i l’ordre en la convivència d’aula i centre.
- Dinàmiques i pràctiques restauratives amb mirada sistèmica.
- Ordenar i donar lloc a tothom en el procés i dins l’aula.
- Rol del docent i posició que s’ocupa dins el procés.
METODOLOGIA
Treballem les bases teòriques amb la pràctica diària del centre, participació dinàmica, suport visual i tecnològic, casos pràctics, cos i moviment, joc de rol… per tal de fer la teoria el més vivencial possible fent significatiu l’aprenentatge.
Explorem les dinàmiques en gran grup i de forma individual per tal d’aprofundir en l’aprenentatge, creant jocs i recursos per treballar a l’aula.
A QUI VA DIRIGIT?
A professionals que treballen en l’àmbit educatiu, social o terapèutic, especialment a aquelles persones vinculades a la relació dajuda i l’acompanyament emocional d’adolescents i joves. També per a mares i pares
Imatge de freepik
Dades bàsiques
- Data: 09/05/2026
- Lloc: Institut La Sagrera. Barcelona
- Horari: de 9.30 a 14.00 h i de 15.30 a 20.00 h
- Mode: Presencial
- Idioma: Català
- Preu: 125 €