Bullying: com prevenir, detectar, acompanyar i restaurar des de la mirada sistèmica

Barcelona

En aquest espai compartirem i vivenciarem eines que ens permetin treballar els diferents moments de la intervenció quan detectem l’assetjament en un entorn escolar.

Formador/a:

Anna Serra, educadora social, porta més de vint anys acompanyant infants, adolescents, dones i persones migrades en contextos de vulnerabilitat i violència. Formada en comunicació no violenta, pedagogia sistèmica, traumateràpia, neurociència aplicada a l’educació i les pràctiques restauratives.

OBJECTIUS
1. Comprendre el bullying des d’una perspectiva sistèmica, reconeixent com les dinàmiques vinculars i els rols influeixen en l’aparició i manteniment de l’assetjament.

2. Brindar eines pràctiques per a la detecció precoç de l’assetjament escolar, identificant senyals i comportaments que puguin indicar situacions de bullying.

3. Fomentar estratègies d’intervenció efectives i respectuoses, promovent un abordatge que consideri les relacions i contextos en els quals es desenvolupa l’assetjament. Abordatge dels diferents rols en l’àmbit sistèmic, i la comprensió de les necessitats que es vinculen a cada rol.

4. Promoure la reparació i la recuperació de tots els rols implicats en el procés , entenent la importància de la restauració de la convivència de grup i centre.

5. Enfortir la capacitat del professorat per a crear un clima escolar inclusiu, segur i respectuós, mitjançant pràctiques pedagògiques que previnguin i detecti l’aparició del bullying des d’una mirada sistèmica.

CONTINGUTS
1. Introducció i contextualització

  • Descripció i contextualització de l’assetjament escolar i com treballem des d’una mirada sistèmica.
  • Rols que intervenen i moviments que sorgeixen entre ells.
  • Com el context ens condiciona al treballar en els diferents rols.

2. Prevenció i Detecció

  • Violència i normalització d’aquesta.
  • Malestar i gestió emocional.
  • Eines per a la prevenció: Benestar emocional, clima d’aula i resolució de conflictes.
  • Eines per a la detecció: sociograma i jocs.
  • Senyals i comportaments que poden indicar situacions de malestar, una mirada profunda del dolor emocional.
  • Escolta activa i observació conscient de vincles i relacions.
  • El rol de l’adult que acompanya al grup. Ordre i jerarquies.

3. Intervenció quan detectem.

  • Principis d’intervenció a través dels ordres de l’amor.
  • Els diferents rols i com acompanyar-los. L’escolta i respecte pel procés.
  • Protocols i com treballar-los de forma sistèmica.
  • Implicació de les famílies.
  • Rol del docent i posicionament dins del procés d’acompanyament, estratègies de gestió. Escolta empàtica, amor i límits.

4. Processos restauratius i reparació de la convivència

  • Restauració de l’equilibri i l’ordre en la convivència d’aula i centre.
  • Dinàmiques i pràctiques restauratives amb mirada sistèmica.
  • Ordenar i donar lloc a tothom en el procés i dins l’aula.
  • Rol del docent i posició que s’ocupa dins el procés.

METODOLOGIA

Treballem les bases teòriques amb la pràctica diària del centre, participació dinàmica, suport visual i tecnològic, casos pràctics, cos i moviment, joc de rol… per tal de fer la teoria el més vivencial possible fent significatiu l’aprenentatge.

Explorem les dinàmiques en gran grup i de forma individual per tal d’aprofundir en l’aprenentatge, creant jocs i recursos per treballar a l’aula.

A QUI VA DIRIGIT?
A professionals que treballen en l’àmbit educatiu, social o terapèutic, especialment a aquelles persones vinculades a la relació dajuda i l’acompanyament emocional d’adolescents i joves. També per a mares i pares

Imatge de freepik

Dades bàsiques

  • Data: 09/05/2026
  • Lloc: Institut La Sagrera. Barcelona
  • Horari: de 9.30 a 14.00 h i de 15.30 a 20.00 h
  • Mode: Presencial
  • Idioma: Català
  • Preu: 125 €